LOGOTYP
Case:
LOGOTYP OCH GIVE AWAYS FÖR EMAB
IGENKÄNNING – LOGOTYPENS MEST VIKTIGA FUNKTION?
En logotyp ska ha sitt egna uttryck och gärna symbolisera det vi G-byrån kallar själ och hjärta – och ha en koppling till verksamheten.
Logotypen för EMAB har ett speciellt och eget uttryck med de ”brutna” linjerna i bokstäverna. I detta fall är det ett typsnitt som har manipulerats och arbetats om för att få det där egna uttrycket.
Logotypen har också fått en slogan eller payoff – Plåtlitlig sedan 1901. Arbetar man med plåt och är pålitlig, då är man plåtlitlig resonerade vi på G-byrån – och fick gehör hos uppdragsgivaren. Det nya ordet finns egentligen inte, och det kommer säkerligen vara en och annan som inte noterar ”felstavningen” och läser pålitlig. Men då har budskapet gått fram ändå. Att ta med året då företaget grundades var helt naturligt, med tanke på dess långa historik.
En kollektion av give aways har tagits fram för att sprida varumärket och ge en liten uppmuntran till allt från medarbetare till kunder och leverantörer.